Julgran

Julgran

söndag 21 september 2014

Jullista

Svar på Helenes jullista!

1. När är det ok att börja adventspynta respektive julpynta enligt dig.
Jag skulle inte säga att det finns en "regel" när det gäller sånt. Men lite realistisk kan man väl försöka vara.. I mitt egna rum kommer det nog upp lite i mitten av november, kanske tidigare men i övriga huset (det är ju tyvärr inte så att jag har ett eget hus ännu) så skulle jag säga runt första advent! Tidigare än så behövs kanske inte.. bara lite detaljer :)
 
2. Var förvarar du dina julsaker?
Oj. Överallt. Helt ärligt vet jag inte, det ligger i högar i källaren och inträngt i ett förråd. Vi har sådan oordning i dom två rummen så det är inte sant. Jag blir nästan galen. Några kartonger ligger det väl också i.
 
3. Hur mycket julsaker har du?
Inte mer än vanligt, faktiskt. Vi har ett skåp som vi fyller med tomtar och ibland undrar man hur man fått plats med allt tidigare år.. haha.
 
4. Lagar du ditt eget julgodis och i så fall vadå?
Det var mer förr, men ja. Cornflakeschoklad, rocky road händer ibland, kola och förr blev det ofta ischoklad också. Nu är det ingen som tycker det är så gott med ischoklad längre, jag ska nog ge det ett försök iallafall!
 
5. När börjar du känna att det är jul?
När affärerna tar fram julgrejerna och när första snön kommer.. jag älskar att se alla julgrejer i butikerna.. tänk att något sådant kan vara så mysigt.
 
6. Till vem köper du julklappar?
Min bror, min systerson, föräldrar och vänner. Jag gör oftast presterna dock.
 
7. Har du börjat klura på årets önskelista?
Haha, ja! Först skrev jag upp nästan 15 grejer men tog ganska snabbt bort det mesta. Av någon anledning skriver jag saker jag bara tycker är lite kul men egentligen inte vill ha. I år ska jag bara skriva saker jag faktiskt vill ha! Som en ny kamera (min har riktigt dåligt autofokus och blir bara blurriga bilder så fort det börjar mörkna utomhus) och en resa. Ja.. jag får nog ingenting i år ;-)
 
8. Vilka är dina tre bästa jullåtar?
Hej mitt vinterland, Jag drömmer om en jul hemma/white christmas, Come all ye faithful.
 
9. Vad ser du allra mest fram mot denna julen?
Att få fota mycket, uppleva en mer lugn och stämingsfull jul och förhoppningsvis en vitare jul. Jag vet mer hur jag vill ha min jul iår, vi har nästan testat alla sätt att fira och förra året var ingen höjdare somsagt!
Tio snabba:
 
Kungsgran eller vanlig gran?
 Vi har plastgran pga allergi!
 
Rödvinsglögg eller vitvinsglögg.
Jag dricker inte alkohol!
 
Lutfisk eller risgrynsgröt.
 
Skickar du riktiga julkort eller e-mailjulkort.

 
Kalle Anka eller Karl-Bertil.
 
Julklapp på morgonen eller bara julklappar vid julklappsutdelningen. 
 Så har det alltid varit, det är liksom mysigt och det hör till. Men de mesta öppnas ju på eftermiddagen/kvällen.

Julklappar direkt efter Kalle eller senare på kvällen.
 Vi har tyvärr aldrig kollat på Kalle. Så jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det.

Senapssill eller löksill.
Nejnej.. inget av det. Inte än iallafall.. kanske i äldre år..
 
Christer Sjögren eller Chris Rea.

 
                                       Tomten är Far till alla barnen eller Love Actually.
Har egentligen inte kollat riktigt på någon, men en del av Tomten är far till alla barnen har jag sett så blir den!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar