Julgran

Julgran

söndag 7 september 2014

Julafton 2013

Jag insåg idag att eftersom mitt sista inlägg här blev julaftons morgon så har ni ingen aning om hur min julafton såg ut. Jag tänkte därför berätta lite smått och visa er några bilder från 2013 års julafton! Tänkte även börja med att berätta om dagen innan. Den 23.

23 december:
Jag kommer tyvärr inte ihåg denna dag så detaljerat men jag ska ändå försöka berätta så gott jag kan!Jag pratade med en vän nästan hela dagen, bara för att fördriva lite tid. Jag storstädade mitt rum och bytte till rena sängkläder med julmotiv. Det är lite som en tradition faktiskt. När jag städat klart tog jag det lugnt med en bok och lite tvtittande. Sedan gick jag ner och om jag inte minns fel så julbakade vi en del. Senare på kvällen, då kan vi prata tradition. Detta är något vi ALLTID gör dagen innan julafton. Vi äter ”mat” framför tvn, och då är det alltid rullmackor/tunnbröd och pålägg som julskinka och senap. Sen finns det glögg. Till det kollar vi alltid på en bra film. Normalt polarexpressen, men familjen har tröttnat på den (jag vet, helt sjukt.) och förra året blev det Sune i grekland just för att den legat på tvbänken i månader utan att vi sett den. Lite tråkigt att det inte var någon julfilm enligt mig men vi ska antagligen inte kolla på något sådant iår. Sen gick jag och la mig antar jag, alldeles pirrig ;-)

24 december, julafton:
Jag vaknade vid fem. Jag har aldrig någonsin kunnat sova dagen innan julafton. Inte så länge jag vetat vad som väntar dagen därpå. Jag kunde inte somna om efter några försök och satt därför på tvn där dom visade Nu är det jul igen 2. Det var väldigt mysigt att ligga i sängen på julaftons morgon och kolla på julfilm. Klockan sju tyckte jag definitivt att det var dags för resten av familjen att vakna även om dom inte riktigt höll med mig på den biten (tyvärr så är det bara jag som är såhär jultokig i min familj). Men, alla tyckte det var mysigt. Det vet jag! Jag och min bror fick ett varsitt paket som pappa och mamma valt ut (som småbarn låg det alltid ett varsitt paket vid den öppna spisen som oftast innehöll kläder vi skulle ha på oss under dagen, den presenten höll ju ganska självklart inte alltför länge då vi blir äldre och helst väljer själva.) Minns tyvärr inte vad min bror fick men jag fick iallafall kameran jag pratade om, ifall ni minns den. En fujifilm finepix S4800. Jag vart otroligt glad och alla foton jag kommer visa är tagen med den. Det är ingen värstingkamera men duger som nybörjare.
Vi kollade sista avsnittet på julkalendern med frukost som bestod av samma sak vi åt till middag dagen innan, men varm choklad gjord av marabous mjölkchoklad. Det är så gott. Sedan ramlade släkten in, och vi brukar aldrig ha all släkt hemma hos oss och jag tyckte helt ärligt att det vart lite väl mycket. Det blev trångt och jag är otroligt blyg så för mig vart det mest soffa och kolla på när brodern spelade tvspel. Alltså inte jätteroligt. Men vi åt såklart julbord! När de flesta åkt hem och det bara var mormor kvar så började vi dela ut julklapparna under granen och pappa klädde ut sig till tomte bara för att. Haha. Där började det bli mysigt iallafall! Jag fick en hel del bra klappar och sedan vilade vi bara framför tvn.
Jag har haft bättre julaftonar i mitt liv men det var absolut inget större fel på den vi hade. Jag bara trivdes inte. Ingen i min släkt är egentligen så nära varandra, vi har dessutom endast firat 3 jular med majoriteten av dom som var där. Men man lär ju pröva sig fram för att veta! Jag skulle gissa på att årets julafton blir mycket lugnare med mindre folk. Vi får se hur det blir.
Wow om ni orkat läst igenom allt!
Nu kommer alla bilder. Förlåt om jag täckt över ansikterna. Jag tror inte min familj vill synas och jag är inte heller så jättepepp på det, än.
DSCF0024DSCF0018DSCF0028DSCF0174DSCF0013JULBORDjagochanton

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar